پرش لینک ها

تاثیر رژیم غذایی در کنترل اضطراب

رژیم غذایی سالم  استفاده از غذا های متنوع و حاوی انواع مواد لازم به میزان متعادل در حفظ سلامت بدن نقش اساسی دارد. خوشبختانه بعضی از دلایل بروز بیماری های روانی صرفاً به تغذیه مربوط می شوند ، بنابراین می توان با تغییر شیوه ی
رژیم غذایی آن را برطرف کرد. از مدت ها پیش ثابت شده است کمبود ویتامین های گروه باعث ایجاد اختلالات عصبی مانند اضطراب B شدید ، افسردگی ، عصبانیت و فشار عصبی می شود. تحقیقات نشان می دهد کسانی که تحت رژیم های غذایی فاقد ویتامین های گروه قرار گرفتهB اند، به اختلال روانی، اضطراب شدید و افسردگی مبتلا شده اند. اضطراب شدید و ناراحتی عصبی دائمی اغلب ناشی از کمبود ویتامین های گروه B (ویتامین B بخصوص تیامین از گروه ویتامین های است و اگر (B2 رژیم غذایی شما سرشار از مواد نشاسته ای(کربوهیدرات ها) باشد،عواقب کمبود ویتامین شدیدترو بیشتر خواهد بود. منابع ویتامین های گروه به B طور کلی شامل: مخمر (ماءالشعیر)، جوانه گندم و جو، غلات و نان سبوس دار، جگر و انواع گوشت است . پسته و فندق برای آرامش قلب و آرام کردن اعصاب مفید است. کمبود آهن بویژه در خانمها باعث بوجود آمدن این مشکل می شود که با شب در هر ماه ( به توصیه پژشکان 24 عدد قرص آهن بصورت 24مصرف مصرف در دوره قاعدگی برای تمام زنان در تمام سنین) به حل این مشکل کمک بسزائی می کند.
چنانچه غذای شما حاوی کلسیم کافی نباشد، میزان کلسیم در بدن شما پایین خواهد آمد و در نتیجه اعصاب شما تحریک خواهد شد .شیر و فرآورده های آن، بهترین منبع کلسیم محسوب می شوند .پس لازم است مصرف آنها را جدی بگیرید. درمان های خوراکی و گیاهی موثری نیز وجود دارند که شامل موارد زیر می باشد ؛ هر وقت علائم اضطراب را در خود حس کردید مثلا دچار افزایش سرعت ضربان قلب شدید یک قاشق چای خوری عسل را به همراه یک نوک انگشت جوزا داخل یک فنجان آب پرتقال ریخته و پس از هم زدن آن را بنوشید تا این معجون شما را سرحال بیاورد. یک قاشق چایخوری سیاه دانه را با سه قاشق غذا خوری عسل مخلوط کرده و هر روز صبح میل نمائید . که یک تا دو قاشق چای خوری استوخودوس یا رزماری خشک شده را دقیقه آن را کنار بگذارید تا خیس 24داخل یک فنجان آب جوش بریزید، بخورد، سپس آن را بنوشید.
البته خوردن عرقیات آرامبخش نیز مفید می باشد .دم کرده گل گاوزبان نیزآرام کننده اعصاب است. جوشانده گشنیز،اعصاب را تسکین می دهد وآب گشنیز خواب آور است. از فرآورده های گشنیز که در بازار موجود است می توان به قرص سی لاکس، پودر ملین، پودر کارمیناتیف، پودر آنامین و پودر تخم گشنیز اشاره نمود. در کشورهای دیگر گیاهانی همچون ریحان، نعناع، بابونه، گل شمعدانی و استدوخدوس و نیز اکالیپتوس توسط پرستاران در بیمارستان ها برای درمان بیماران استفاده می گردد. مغز بادام خام را هر شب در آب بخیسانید تا نرم شود،بعد پوست آنها 24 بادام ؛ را بکنید و مغزهای بادام را با یک فنجان شیر گرم مخلوط کنید و کمی زنجبیل به آن اضافه کنید و هر شب قبل از خواب بنوشید. پیاز یا مخلوطی از هر دو را به صورت خام پخته برای ، دو فنجان کرفس یک یا دو هفته همراه با غذا مصرف کنید هر دوی این سبزیجات شامل مقدار زیادی پتاسیم اسید فولیک است که کمبود این مواد می تواند باعث ایجاد ناراحتی های عصبی شود.
برای مقابله با استرس عصاره ای از ریشه گیاه کاوا کاوا تهیه شده که می تواند در کاهش اضطراب موثر باشد چون گزارش شده این گیاه می تواند استرس را دور کند و حالت شادی را در افراد القا نماید .عصاره کاوا علاوه بر ایجاد حسی در زبان، راحتی و آرامش خستگی واضطراب را دفع می کند. این گیاه برروی سلول های عصبی مغز اثر می گذارد و با فعال کردن این سلول ها فعالیتهای عصبی را آرام می کند و اضطراب راکاهش میدهد. ترکیبات این گیاه شامل کاوائین دهیدروکاوائین دهیدرومتیسیتیسین 144میلی گرم عصاره ،تیستیسن،یانگوئین و دهیدرویانگوئین است. به اندازه 94 هفته مصرف کنید

 

پیام بگذارید