پرش لینک ها

بهترین عمل لاغری چیست؟

 چندین سال پیش عمل باندینگ معده یکی از پرطرفدارترین عمل‌های جراحی چاقی در جهان بود. اما چند سالی است که به لطف تجهیزات لاپاراسکوپی و تحقیقات گسترده، عمل‌هایی مثل اسلیو معده، بای پس روده و یا معده و … جای خود را به باندینگ داده‌اند. هرچند که در عمل، تمامی این روش‌ها هدفی جز لاغر شدن افراد و خلاص شدن از چاقی ندارند، اما بین آن‌ها تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد. بر همین اساس هرکدام از عمل‌های لاغری اجر و قربت خاصی نزد افراد چاق دارند. یکی از پرتکرارترین سؤالات حال حاضر در حوزه جراحی لاغری این است که به‌راستی بهترین عمل لاغری چیست؟ یا اصلا بهترین روش لاغری چیست؟ ما در این مقاله سعی کرده‌ایم به این دو پرسش مهم پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

۷ عمل رایج و پرطرفدار لاغری در جهان بر اساس آمار و ارقام و تمایل بیماران

  1. عمل جراحی اسلیو معده

 

بر اساس اطلاعات انجمن جراحی متابولیک و باریاتریک آمریکا، در سال ۲۰۱۱، ۱۸ درصد تمام عمل‌های لاغری در جهان مربوط به عمل اسیلو معده بود و این آمار در سال ۲۰۱۶ به طرز عجیبی به ۵۸ درصد رسید. یعنی ۵۸ درصد تمام عمل‌های لاغری در جهان به روش اسلیو صورت می‌گیرد. از این حیث بهترین روش لاغری می‌تواند اسلیو معده باشد.

ما در این عمل از طریق ایجاد ۵ برش بسیار کوچک و هم‌اندازه در شکم به روش لاپاروسکوپی اقدام به برداشتن ۷۰ تا ۸۰ درصد معده می‌کنیم و تنها چیزی که از معده بر جای می‌ماند چیزی به‌اندازه یک موز کوچک خواهد بود. در این عمل، بیمار سریعا احساس سیری می‌کند و سطح ترشح هورمون گرسنگی موسوم به گرلین نیز به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

مزایا اسلیو معده: بیمار می‌تواند تا ۷۰ درصد از وزن اضافی خود را در یک سال از دست بدهد. طی این عمل برخی از شرایط و بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و آپنه خواب نیز به‌شدت بهبود پیدا می‌کنند. اسلیو علاوه بر مزایای ذکر شده از ایمن‌ترین روش لاغری در دنیا پیروی می‌کند.

 

  1. عمل جراحی بای پس معده

 

به عمل جراحی بای پس معده روکس-اِن- وای گفته می‌شود. اگر به تصویر نگاه کنید متوجه می‌شوید که با انجام عمل بای پس، ظاهر بخشی از لوله گوارش که تغییر می‌کند شبیه به حرف Y در انگلیسی است. همان‌طور که از اسم این عمل پیدا است، ما در این روش جراحی، معده را دور می‌زنیم و کاری می‌کنیم که در عمل، مقدار غذایی که وارد معده می‌شود کم شده و سریع وارد روده شود. بیمارانی که تحت این عمل لاغری قرار می‌گیرند نزدیک به ۶۰ تا ۸۰ درصد از اضافه‌وزن خود را از دست می‌دهند. از سال ۲۰۱۷ به بعد، عمل بای پس معده بسیار پرطرفدار شده و تعداد افرادی که زیر تیغ این عمل رفته‌اند بسیار زیاد شده است. با این حساب بعید نیست ک روزی بای پس معده از عمل اسلیو جلو بزند و به بهترین عمل لاغری در جهان تبدیل شود. اما تا آن زمان فعلا عمل بای پس معده نسبت به اسلیو کم هوادارتر است.

 

  1. عمل جراحی بای پس روده

عمل بای پس روده در واقع ترکیبی از دو عملی است که در بالا معرفی شدند. در عمل بای پس معده ، ما بخش زیادی از معده را دور می‌زدیم و از مسیر گوارشی خارج می‌کردیم. در این عمل هم همین کار را می‌کنیم. با این تفاوت که به‌جای معده، بخش بزرگی از طول روده را از مسیر گوارش و جذب مواد مغذی خارج می‌کنیم. به عبارتی میانبر می‌زنیم. در مقایسه با عمل اسلیو؛ این روش لاغری چندان شدید نیست، اما بیمارانی که تحت این عمل قرار می‌گیرند کاهش وزن قابل‌توجهی را تجربه می‌کنند. شاید بعد از اسلیو و بای پس معده، بای پس روده یا دئودنال سوئیچ بهترین روش لاغری باشد.

 

  1. عمل پلیکاسیون یا پلیسه معده

 

پلیسه معده جدیدترین روش جراحی لاغری است که اخیرا هواداران زیادی به خود جذب کرده است. از مزایای عمل پلیسه معده در مقایسه با اسلیو و بای پس معده، این است که، ما در این عمل برشی روی معده نمی‌زنیم یا بخش‌هایی از آن را از بدن خارج نمی‌کنیم. در این روش حتی به روده‌ها هم دست نمی‌زنیم . به دلیل برگشت‌پذیر بودن، عمل پلیسه زدن معده می‌تواند مفید باشد و شاید در آینده شاهد پیشی گرفتن این عمل از سایر روش‌های جراحی لاغری باشیم. علاوه بر این، شاید ایمن‌ترین روش لاغری همین پلیسه زدن باشد. اما در حال حاضر استقبال مردم از عمل اسلیو بیشتر از این عمل است.

 

  1. عمل باندینگ معده یا حلقه گذاری معده

طی سالیان گذشته داغ‌ترین، پرمخاطب‌ترین و بهترین روش لاغری عمل باندینگ معده بود. اما این‌زمانی بود که هنوز اسلیو معده و روش‌های دیگر پا به عرصه جراحی چاقی نگذاشته بودند. در سال ۲۰۱۱، ۳۵ درصد کل عمل‌های لاغری مربوط به حلقه گذاری معده بود اما در سال ۲۰۱۶ این آمار تنها به ۴ درصد رسید. و خدا می‌داند شاید تاکنون این آمار کمتر هم شده باشد. اما این دلیل نمی‌شود که باندینگ معده ناکارآمد در نظر گرفته شود چون هنوز هم هواداران خود را دارد.

طی این عمل، جراح لاغری یک باند یا حلقه سیلیکونی با قابلیت باد شدن را، در اطراف بخش فوقانی معده قرار می‌دهد. تا مقدار غذای دریافتی کم شده و فرد سریع سیر شود. باندینگ معده عملی برگشت‌پذیر و قابل تنظیم است. بعد از انجام این عمل، بیمار می‌تواند در سال اول به‌صورت میانگین، هفته‌ای ۱ تا ۲ کیلو در هفته از دست بدهد.

شاید یکی از دلایلی که باعث شده این عمل چاقی دیگر مثل سابق در میان مردم هواخواه نداشته باشد، این است که یک جسم خارجی در داخل بدن کار گذاشته می‌شود که می‌تواند معده را تحریک کند. نتیجه تحریک می‌تواند حالت تهوع، استفراغ و یا سوزش سر دل باشد.

 

  1. بالون معده

 

از ایمن‌ترین روش لاغری می‌توان به بالون گذاری معده اشاره کرد. در بالون گذاری معده یک یا چند بالون با روش آندوسکوپی از طریق دهان به مری و سپس معده واردشده و در آنجا قرار داده می‌شوند. این بالون‌ها بخش زیادی از حجم معده را اشغال می‌کنند و باعث کاهش اشتها و سیری زودرس می‌شوند.

بالون معده به‌طورمعمول تا شش ماه در محل خود باقی می‌ماند. ترکیب این روش لاغری با یک رژیم غذایی سالم و ورزش می‌تواند کمک کند تا بیماران مقدار زیادی وزن از دست بدهند بدون اینکه زیر تیغ جراحی‌های تهاجمی‌تر بروند. هرچند که میزان وزنی که با این روش کم می‌شود ۱۶ تا ۴۰ کیلوگرم است، اما به خاطر اینکه بالون گذاری در برخی افراد ممکن است علائم ناخوشایندی ایجاد کند چندان موردتوجه افراد نیست. و در مقایسه با سایر روش‌های لاغری، افراد نمی‌توانند وزن بیشتر از دست بدهند.

 

  1. تخلیه درمانی یا آسپیره آسیست (AspireAssist)

 

آسپیره آسیست یکی از انواع جراحی معده است و شامل یک دستگاه لوله مانند است که از طریق یک برش کوچک روی شکم در داخل معده قرار می‌گیرد.  این روش لاغری مکانیزم جالبی دارد  و به این شکل است که بعد از هر وعده غذایی که بیمار می‌خورد، با کمک دستگاه کاشته شده در معده، تا ۳۰ درصد از کل مواد غذایی که بیمار خورده است را می‌توان تخلیه یا از معده خارج کرد. آسپیره آسیت را هرچند جدیدترین عمل لاغری و از متدهای جدید می‌دانند اما چندان توصیه نمی‌شود.

پیام بگذارید