پرش لینک ها

انکسار و جراحی لیزر چشم

جراحی‌های مربوط به درمان چشم که به آن جراحی از طریق  لیزر و انکسار می‌گویند، به هرگونه عمل جراحی که برای بهبود یافتن بینایی انجام می‌شود گفته می‌شود. در سال‌های گذشته رشد چشمگیری را در این زمینه مشاهده کرده‌ایم. این روش‌ها به بیماران این امکان را می‌دهند تا بتوانند بهتر ببینند. بیشتر روش‌های جراحی برای درمان چشم قرنیه را تغییر شکل می‌دهد و بخش جلویی چشم را شفاف می‌کند. این کار اجازه می‌دهد تا نور بتواند از آن عبور کرده و در پشت چشمتان متمرکز شود. در برخی از روندهای دیگر در چشم لنز بکار می‌برند.

 

لیزیک

لیزیک برای افراد نزدیک‌بین، افراد دور بین و افرادی که آستیگمات هستند استفاده می‌شود. پزشک بافت زیرین قرنیه را تغییر شکل می‌دهد و بنابراین می تواند به نور متمرکز شود. پزشک همچنین یک درپوش به لایه‌های بیرونی قرنیه می‌زند بنابراین باعث می‌شود تا به بافت زیرین دسترسی پیدا کند. درپوش گذاشتن باعث تغییر لیزیک از سایر روش‌ها می‌شود. در لیزیک اپی، پزشک یک لایه‌نازک از بافت قرنیه را برداشته و آن را با لیزر تغییر شکل می‌دهد. این ناحیه را با استفاده از یک لنز تماسی نرم که مانند درپوش در حین درمان گذاشته می‌شود محافظت می‌کنند.

 

پی آر کی

این روش برای درمان نزدیک‌بینی‌ها، دوربینی‌ها و آستیگمات‌هایی که  خفیف و متوسط هستند بکار برده می‌شود؛ مانند لیزیک در این روش جراح از یک لیزر برای تغییر شکل قرنیه استفاده می‌کند اما فقط سطح قرنیه را دست می‌زند و به بافته‌ای زیرین کاری ندارد. آر کی زمانی شایع‌ترین راه برای درمان نزدیک‌بینی بود. امروزه با پیشرفت علم و به وجود آمدن روش‌های جدید در جراحی چشم مانن لیزیک و پی آر کی، از آر کی بسیار کم استفاده می‌شود.

 

لیزک

این روش مانند پی آر کی است و از درپوش استفاده می‌کنند. پزشک در این روش از محلول الکلی برای نرم شدن بافت  استفاده می‌کند و با لیزر قرنیه را تغییر شکل می‌دهد. بعدازآن پزشک یک لنز تماسی نرم برای محافظت از قرنیه روی آن قرار می‌دهد. از این روش برای درمان نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگمات استفاده می‌شود. پزشک یک برش کوچک روی قرنیه ایجاد می‌کند و از محلول الکلی برای راحت‌تر جدا شدن لایه‌ای نازک از بافت قرنیه استفاده می‌کند و محل را با لنز تماسی نرم می‌پوشاند تا محافظ آن باشد.

 

آر ال ای و پریلکس

این روش‌ها مانند جراحی آب‌مروارید است. پزشک یک برش کوچک در گوشه قرنیه ایجاد می‌کند و عدسی طبیعی چشمتان را برداشته و به‌جای آن یک لنز سیلیکونی یا پلاستیکی می‌گذارد. این روش برای درمان دوربینی و نزدیک‌بینی شدید مناسب است. برای افرادی که قرنیه چشمشان تنگ است، خشکی چشم دارند و یا مشکلات کوچکی در قرنیه دارند مناسب است. پریلکس روندی است که برای پیرچشمی و از دست دادن انعطافات چشمی به کار می‌رود. پزشک عدسی طبیعی چشم را برداشته و به‌جای آن از لنز چند کانونی استفاده می‌کند.

 

اینتکس

که به آن بخش حلقه‌ای قرنیه گفته می‌شود. در این روش پزشک یک سوراخ بسیار کوچک در قرنیه ایجاد کرده و دوتا حلقه هلالی شکل پلاستیکی در لبه بیرونی جایگزین می‌کند. حلقه‌ها باعث صاف شدن قرنیه شده و مسیر تمرکز نور در شبکیه را تغییر می‌دهد. این روش برای نزدیک‌بینی استفاده می‌شود.

 

کاشت لنزهای فاکیک

این لنزها برای افرادی که خیلی نزدیک‌بین هستند بکار برده می‌شود. پزشک یک سوراخ کوچک در گوشه قرنیه ایجاد کرده و لنز را در عنبیه و یا پشت مردمک چشم می‌کارد. در این روش عدسی طبیعی چشم دستکاری نمی‌شود و سرجایش است.

 

آ کی یا ال آر آی

این نوعی جراحی با لیزر نیست اما یک روش جراحی برای درمان آستیگمات است. وقتی‌که چشم‌هایتان آستیگمات باشند چشم‌هایتان مانند توپ فوتبال می‌شوند به‌جای اینکه گرد باشند. پزشک یک الی دو سوراخ در پرشیب‌ترین قسمت قرنیه‌تان ایجاد می‌کند که باعث می‌شود گرد تر شود و راحت‌تر باشد. این جراحی به‌تنهایی و یا همراه جراحی‌های لیزری انجام می‌شود.

 

نتایج خوب آن‌ها نشان داده شده است اما مانند هر جراحی دیگری ممکن است اثرات جانبی داشته باشند. بهتر است آنها را به خاطر بسپاریم. افراد کمی بعد از انجام پی آر کی و لیزیک عفونت می‌گیرند و در نتیجه روند خوب شدنشان کمی طول می‌کشد. تا زمانی که چشم‌هایتان کاملا خوب نشود نمی‌توانید بدانید کاملا درمان شده یا نه. گاهی اوقات بعد از درمان نیاز به لنز و عینک خواهید داشت. اگر دیدتان خوب نباشد یک جراحی دیگر نیز نیاز خواهد بود.

بدتر شدن دید خیلی نادر است اما برخی از افراد بعد از جراحی از قبل نیز بدتر می‌شوند که ممکن است در اثر برداشتن نامناسب بافت و یا تیره شدن قرنیه باشد. بیشتر شدن تاری قرنیه پدیده‌ای طبیعی است. معمولا اثری بر دیدتان ندارد و بعد از انجام آزمایشات چشمی ممکن است دیده شود. گاهی اوقات ممکن است بر دیدتان اثر بگذارد و نیاز به روش دیگری داشته باشید. این تاری در لیزیک کمتر از روش پی آر کی است. گاهی اوقات اثرات جراحی بعد از گذشت زمان ممکن است معکوس شود و برای درمان آن نیاز به جراحی بعدی خواهید داشت. اثرات حلقه نور در نور کم اتفاق میفتد و رانندگی در شب و  دید در نقاط تاریک را سخت می‌کند. با باز شدن مردمک چشم نقطه درمان نشده در قرنیه تصویر دیگری نیز تولید می‌کند که بعد از لیزیک و پی آر کی ممکن است بروز یابد. در لیزیک یک درپوش در مرکز چشم بکار می‌برند. ممکن است نیاز باشد چند روز بعد از جراحی به منظور جلوگیری از آسیب‌های بیشتر آن را بردارند و یا محلش را تغییر دهند.

پیام بگذارید