پرش لینک ها

تفسیر آزمایش خون

انتخاب فاکتور مورد نظر

فاکتور مورد نظر را از روی “برگه آزمایش” برای تفسیر آزمایش انتخاب کنید.

وارد کردن اطلاعات

اطلاعات و ارقام مورد نیاز را از روی برگه آزمایش وارد فرم کنید.

دریافت تفسیر آزمایش

تفسیر آزمایش خود را برای فاکتور مورد نظر بلافاصله دریافت کنید و درصورت نیاز همین روند را برای فاکتور های دیگر تکرار کنید.

مشاوره آنلاین عمومی

مشاوره آنلاین قلب

مشاوره آنلاین داخلی

مشاوره آنلاین کلیه و مجرای ادراری

تفسیر آزمایش چربی خون

آزمایش چربی خون شامل اندازه گیری کلسترول کل، کلسترول HDL (خوب)، کلسترول LDL (بد) و تری‌‌گلیسرید می‌شود.
برای اندازه‌گیری دقیق چربی‌های خون باید ۹ تا ۱۲ ساعت پیش از خون گرفتن، چیزی به جز آب نخورید و ننوشید.

چنانچه میزان کلسترول LDL در خون افزایش یابد، این کلسترول در دیواره رگ های خونی که وظیفه تغذیه قلب و مغز را دارند، رسوب کرده و منجر به تنگ شدن این عروق می شوند. این وضعیت می تواند انعطاف پذیری رگ ها را کم کرده و منجر به انسداد سرخرگ، تصلب شرایین، ایجاد لخته و در نهایت حمله قلبی و یا سکته شود.

در حدود یک چهارم تا یک سوم کلسترول خون از نوع HDL است. این نوع کلسترول بر خلاف نوع LDL مانع بروز حمله قلبی است. تا جایی که کاهش یافتن این کلسترول در خون می تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد. این نوع کلسترول با پیشگیری از رسوب کلسترول LDL، از انسداد رگ ها و خطرات بعدی جلوگیری می کند.

سطح کلسترول کل که ترکیبی از LDL ،HDL و تری گلیسرید است، از طریق آزمایش خون، قابل اندازه گیری است.
سطح کلسترول کلی، رایج‌ترین آزمایش برای شناسایی افراد در معرض خطر بیماری های قلب و عروق می‌باشد.

تری گلیسرید، از چربی های داخلی بدن ساخته می شود. اضافه وزن، چاقی، عدم فعالیت بدنی، مصرف سیگار و الکل و نهایتاً رژیم غذایی نامناسب با کالری بالا، می تواند باعث افزایش تری گلیسرید در بدن شود. خون افراد با تری گلیسرید بالا، حاوی کلسترول زیادی است. خبر بد اینکه سطح کلسترول بد (LDL) در خون این افراد، بسیار بیشتر از میزان کلسترول مفید (HDL) می باشد. اغلب افرادی که دچار حملات قلبی و دیابت هستند، در واقع از تری گلیسرید بالا، رنج می برند.

شروع تفسیر آزمایش کلسترول

تفسیر MCV آزمایش خون

این آزمایش مخفف MEAN CORPOSCULAR VOLUME است و به میانگین حجم گلبولهای سرخ خون اشاره دارد.

مقادیر غیرطبیعی MCV می تواند نشانگر کم خونی و یا سندرم خستگی مزمن باشد. در نوعی از کم خونی که به دلیل کمبود اسید فولیک و یا کمبود ویتامین ب۱۲ ایجاد می شود، حجم گلبول های قرمز بیشتر شده و شاخص MCV از محدوده طبیعی بالاتر می رود. اما در کم خونی فقر آهن وضعیت برعکس است و با کوچکتر شدن گلبول های قرمز و کاهش حجم آنها، شاخص MCV از محدوده طبیعی کمتر خواهد شد.

شروع تفسیر آزمایش MCV

تفسیر HCT آزمایش خون

هموتوکریت (HEMATOCRIT) یا HCT هم یکی از مقادیر اندازه‌گیری گلبول قرمز است. به طور کلی «هم» به معنی آهن است و هر جا در هر کلمه‌ای آمد حتما آن کلمه ارتباطی با گلبول قرمز دارد.

HCT خون اندازه‌گیری می‌شود تا به طور مستقیم نشان‌دهنده اندازه هموگلوبین و گلبول قرمز در خون باشد. این عدد معمولا با درصد نشان داده می‌شود.

  • بیماری‌هایی که باعث به وجود آمدن شکل‌های غیرطبیعی گلبول قرمز می‌شوند (مثل بیماری گلبول قرمز داسی‌‌شکل) مقدار HCT را تغییر می‌دهند.
  • وقتی مقدار گلبول سفید به شدت بالا باشد بر مقدار HCT موثر است.
  • هماتوکریت را نباید بلافاصله بعد از خون‌ریزی شدید اندازه‌گیری کرد.

شروع تفسیر آزمایش HCT

تفسیر NEU آزمایش خون

مخفف و مختصر شده برای کلمه NEUTROPHIL است که از دیگر گلبولهای سفید مهم خون است و افزایش و کاهش در تعداد آن مرتبط با بیماری های غالبا عفونی و باکتریایی می باشد اگرچه با بیماریهای دیگری نیز ارتباط دارد

شایع‌ترین علل کاهش یا افزایش نوتروفیل همان عللی است که درباره گلبول‌های سفید ذکر شد. نوتروفیل‌ها با عفونت‌های مزمن باکتریایی تعدادشان بیشتر شده و با عفونت‌های مزمن ویروسی کاهش پیدا می‌کنند.

تفسیر بر حسب (K/MCL)
تفسیر بر حسب (درصد)

تفسیر RBC آزمایش خون

RBC مخفف کلمه RED BLOOD CELL یعنی سلول‌ قرمز خون است. این سلول‌های قرمز یا همان گلبول‌های قرمز، در واقع اصلی‌ترین قسمت خون و عامل رنگ قرمز آن هستند. گلبول‌های قرمز، وسیله حمل و نقل اکسیژن از ریه به بقیه سلول‌های بدن هستند.

مقدار RBC‌ ها در طی بارداری به طور طبیعی، کمی کمتر نشان داده می‌شود چون حجم مایع خون افزایش پیدا کرده است.

شروع تفسیر آزمایش RBC

تفسیر  MCH/MCHC آزمایش خون

مخفف و مختصرشده برای MEAN CORPOSCULAR HEMOGLOBIN CONCENTRATION است و بیانگر میزان غلظت متوسط هموگلوبین در سلول قرمز است. این اندکس گلبول سرخ با میزان رنگدانه هموگلوبین مرتبط است و به اصطلاح گلبول سرخ را هایپرکروم و یا هیپوکروم می گویند.

مخفف و مختصر شده MEAN CORPOSCULAR OF HEMOGLOBIN است و بیانگر میزان متوسط هموگلوبین در هر سلول است. بر اساس واحد پیکوگرم بیان میشود.

پایین بودن این شاخص را می توان به عنوان علامتی از کم خونی و بالا بودن آن را نشانه ای از کمبود های تغذیه ای در نظر گرفت.

تفسیر آزمایش MCHC (G/DL)
تفسیر آزمایش MCH (PG)

تفسیر RDW آزمایش خون

مخفف و مختصر شده برای RED BLOOD CELL DITRIBUTION WIDTH است .اندازه این عبارت نشاندهنده میزان یکنواختی و یا عدم یکنواختی اندازه گلبولهای سرخ خون است.

هر چه میزان RDW کمتر باشد به معنی آنست که گلبولهای سرخ خون یکدست تر است از نظر اندازه و برعکس اگر این عدد بزرگتر باشد نشانه عدم یک دست بودن گلبولهای سرخ خون است و مرتبط با بعضی بیماری ها ست.

شروع تفسیر آزمایش RDW

تفسیر HGB آزمایش خون

در برگه‌های آزمایش مختلف ممکن است به صورت‌های مختلف HGB ،Hg یا Hgb نوشته شود. هم اینها مخفف کلمه هموگلوبین، یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده گلبول‌ قرمز است.

این ماده که در آن آهن به کار رفته خود از اسید آمینه تشکیل شده و جایگاه‌های مختلفی برای ترکیب با اکسیژن دارد. اندازه‌گیری مقدارکلی هموگلوبین در واقع نوعی نشان‌هنده تعداد گلبول‌های قرمز است.

شروع تفسیر آزمایش HGB

تفسیر PLT آزمایش خون

PLT نشان‌دهنده تعداد پلاکت‌ها در هر میلی‌لیتر مکعب خون است و عدد مربوط به آن معمولا بزرگ‌ترین عدد برگه آزمایش خون است. (مخفف PLATELET بوده و به تعداد سلول هایی به نام پلاکت در خون اشاره دارد.

پلاکت‌ ها، اجزای کوچک دیسک شکلی هستند که در خون وجود دارند و از بقیه سلو‌ل‌های خونی بسیار کوچک‌ترند. این ساختارها حاوی آنزیم‌هایی هستند که باعث انعقاد خون می‌شوند و وظیفه اصلی آنها جلوگیری از خون‌ریزی و خارج شدن گلبول‌قرمز از داخل رگ است.

شروع تفسیر آزمایش PLT

تفسیر WBC آزمایش خون

این سه حرف مخفف «سلول های سفید خون» و نشان دهنده گلبول های سفید بدن است. اندازه‌گیری مقدار گلبول های سفید خون، یکی از روش‌های اصلی تعیین وجود عفونت در بدن است.

عمل اصلی گلبو‌ل‌سفید مبارزه با عفونت و حذف عوامل خارجی و مزاحم است و در مواقع آلرژ‌ی‌ها هم این سلول‌ها مسوول بروز واکنش هستند.
تغییر هر کدام از انواع WBC معنی خاص خود را دارد و ممکن است نشان‌دهنده عفونت با میکروب، ویروس و یا حتی استرس باشد.

شروع تفسیر آزمایش WBC