پرش لینک ها

فرق تومور با سرطان چیست؟

همانطور که می‌دانید تومورها و سرطان‌ها به شکل‌های مختلفی در اقسی نقاط بدن ایجاد و شروع به رشد می‌کنند، با توجه به پیشرفت فناوری و در دسترس قرار گرفتن لوازم مربوط به ارتباطات جمعی و اطلاعات وسیعی در موتورهای جستجوگر هوشمند بازهم هستند کسانی که این دو واژه را به‌جای یکدیگر به کار می‌برند و حتی نمی‌دانند که این عارضه در رشد و تکثیرشان باهم فرق دارند، زیرا سرطان‌ها بیشتر از تومورها امکان رشد و حمله به‌ سایر اندام‌های بدن را دارند. به همین منظور بر آن شده‌ایم تا با اقتباس از منابع معتبر و علمی مطالبی در مورد اینکه فرق تومور با سرطان چیست در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید:

تومور چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

بنا بر تحقیقات انجام‌شده، تومورها توده‌های از سلول هستند که در اثر اخلال در تقسیم سلولی ایجاد می‌شوند، زیرا ازآنجایی‌که تمامی بافته‌ای بدن در اثر آسیب دائما در حال ترمیم و بازسازی هستند و سلول‌های جدید و تازه تکثیرشده با سلول‌های قدیمی جایگزین می‌شوند. حال‌آنکه سلول‌ها دچار اختلالی شوند که بزرگتر از حد معمول شکل بگیرند تبدیل به توده می‌شوند و توده‌های غیرطبیعی را درنهایت تومور می‌نامند.

اصطلاحی که به‌طورمعمول برای تومور به کار می‌برند به وجود یک توده اشاره دارد، این اصطلاح کلی به دو نوع خوش‌خیم و بدخیم طبقه‌بندی می‌شود. تومور خوش‌خیم که عموما بی‌ضرر نامیده می‌شود و تومور بدخیم سرطانی است.

تومورهای خوش‌خیم و بدخیم هم انواع متعددی دارد که عبارت‌اند از:

  • لیپوم این تومورهای تشکیل یافته در بافت چربی که رشد بسیار کمی دارند شکل می‌گیرند.
  • همانژیوماین دسته از تومورهای خوش‌خیم هم از عروق خونی
  • آدنوم نوعی از تومورهای خوش‌خیم که در اغلب موارد در غده بافت اپی تلیال مشاهده شده است.

تومورهای بدخیم شامل موارد زیر است:

  • تومور سارکوم که در اندام‌های استخوانی و بافته‌ای نرم بدن ایجاد می‌شود.
  • تومور ژرم سل این نوع از تومورهای بدخیم هم از بدو تولد و به‌صورت مادرزادی ایجاد می‌شوند و اغلب در نواحی تخمدان، بیضه و حتی مغز هم ایجاد می‌شود.
  • بلاستوم ها هم در بافته‌ای جنینی تشکیل می‌شوند. عموماٌ در نواحی مغز و چشم و عصبی رشد می‌کنند و در کودکان بسیار شایع‌تر از سایر افراد است.

علائم تومور چیست؟

اغلب این تومورهای با علائمی مشترکی هم چون برآمدگی در قسمتی از بدن ایجاد می‌شوند، البته هر نوع تومور در هر جای از بدن ممکن است علائمی متفاوتی داشته باشد، به‌عنوان‌مثال تومور داخل شکم احساس تهوع، پر بودن و درد در ناحیه شکمی را ایجاد می‌کند.

سرطان چیست؟

اصطلاحا  واژه سرطان به معنی خرچنگ است زیرا عموما تمامی سرطان‌ها به‌صورت نامنظم ایجاد می‌شوند و در عنوان سرطان زمانی اطلاق داده می‌شود که رشدی با قدرت هجوم بالا به تمام نقاط بدن رخ می دهد متاستاز هم واژه‌ای که متخصصین این حوزه درمانی به معنای امکان تکثیر بی‌رویه سرطان در تمامی اندام‌های بدن به کار می‌برند. علاوه بر آن سرطان کلمه‌ای دیگری برای واژه تومور بدخیم نئوپلاسم است. البته بهتر است بدانید که سرطان بیماری پیش‌رونده‌ای است که به‌مراتب تهدیدآمیزتر از تومورهای تلقی می‌شوند.

فرق تومور با سرطان چیست؟

به‌طور خلاصه سرطان نوعی بیماری است که در آن سلول‌ها در هر جای بدن به‌صورت غیرقابل‌کنترلی امکان رشد و تکثیر را دارند، اما تومورها که به همان رشد کنترل نشده در بافت های مانند استخوان‌ها و ماهیچه‌ها رشد می‌کنند. علاوه بر آن تومورها ممکن است از طریق سیستم خون‌رسانی و غدد لنفاوی به سایر بافته‌ای بدن سرایت کنند که هدف از درمان آن از بین بردن و جلوگیری از این سلول‌های غیرطبیعی است. درنهایت هر بیمار را با علائم و شرایط مختص به خود را درمان می‌کنند.

نتیجه‌گیری

در صورت بروز هرگونه نشانه‌های مشکوک و غیرطبیعی حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و حتی می‌توانید تا با بررسی و آنالیزهای انجام‌شده هر چه سریع‌تر به بیماری‌تان پی ببرید این‌گونه با تشخیصی به هنگام، روند درمانی با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد.

پیام بگذارید