پرش لینک ها

گربه و نازایی در خانم ها

شایعه ای مطرح است مبنی بر اینکه داشتن ارتباط با گربه یا موی گربه باعث عقیمی یا نازایی خانمها یا دختران می شود . این مطلب اشتباه است که در ادامه توضیح داده می شود :

در بدن گربه ممکن است انگل تک یاخته ای به نام توکسوپلاسما (toxoplasma) وجود داشته باشد که بیماری توکسوپلاسموز را ایجاد می کند . این بیماری معمولا خود گربه را آلوده نمی کند و تنها باعث انتقال می شود و راه انقال دفع اووسیتها (تخم) از طریق مدفوع است و چون گربه مدام بدن خود و موهای خود را می لیسد به اشتباه گمان می شود که انتقال این بیماری از طریق مو است .

 

آلودگی انسان :

انسان فقط از طریق گربه آلوده نمی شود بلکه از گوشت گاو ، گوسفند و سبزیجات هم مبتلا می شود .

انسان طبیعی و سالم به هیچ وجه آلودگی را نشان نمی دهد و نهایتا به شکل یک سردرد و سرگیجه این بیماری را رد می کند .

اما توکسوپلاسما در انسانهای دارای بیماریهای ضعف ایمنی ، سرطانها ، ایدز و … ممکن است ایجاد ضایعات عصبی ، چشمی و…. نماید .

در مورد توكسوپلاسموز بايد ياد آوري كنيم كه احتمال انتقال عامل به انسان از مدفوع گربه در برابر خوردن گوشت هاي خوب پخته نشده مانند كباب و همبرگر بسيار ناچيز است . در ضمن مدفوع تازه گربه هم بيماري زا نيست و مدفوع گربه به شرطي كه چند روز در محيط مناسب بماند مي تواند بيماريزا گردد . خاك باغچه نيز خود معدن انواع و اقسام عوامل بيماريزا است و بديهي است كسي با دست آلوده به خاك باغچه چيزي به دهان نمي برد .

لازم به ذكر است كه آلوده شدن به توكسوپلاسما در زماني به جز دوران بارداري باعث ايجاد ايمني نسبت به اين عامل شده و خطر ابتلا بعدي را كاهش مي دهد .بطور کلی اگرچه برخي بيماري ها به عنوان بيماري هاي مشترك انسان و دام شناخته مي شوند ولي همگي قابل پيشگيري هستند .

خانمهای آبستن :

در حاملگی چون زن دارای ضعف سیستم ایمنی است احتمال سقط جنین در اواسط و اواخر آبستنی وجود دارد ، اما زنهایی که از بچگی به طور مداوم با گربه تماس داشتند ، احتمال ایمنی زایی به درصد بالا وجود دارد . اما خانمها باید آزمایش سرمی بدهند تا میزان آنتی بادی سرمشان مشخص شود .

پس مشخص شد که توکسوپلاسموز در دختران باعث ایجاد عقیمی نمی شود و خطر فقط در مورد سقط جنین خانمهای آبستن است .

اثر دامپزشکی بر روی پزشکی و بیماری های انسان

 

دامپزشکی سهم بسزایی در سلامت انسان و حیوانات داشته است. این وظایف شامل کاهش چشمگیر منابع حیوانی که انسان را در معرض سل و بروسلوز قرار میدهند، می شود. واکسن های ایمن و موثر برای پیشگیری از بسیاری از بیماریهای حیوانات همراه (حیوانات خانگی) ایجاد شده است ، به عنوان مثال ، بیماری دیستمپر سگ و بیماری دیستمپر گربه (پانلوکوپنی). واکسنی که برای کنترل بیماری مارک در جوجه ها تهیه شد ، اولین واکسن ضد سرطان بود. دامپزشکان تکنیک های جراحی بسیار مدرنی همچون تعویض مفصل ران و پیوند اعضا را توسعه دادند که پس از آن با موفقیت در انسان اعمال شد. برای نخستین مرتبه پیوند کبد بر روی سگها و سایر حیوانات توسط آقای ولش (Welch) در سال ۱۹۵۹ انجام شد و پس از آن در سال ۱۹۶۳ آقای استارزل (Starzl) اولین پیوند کبد را در انسان انجام داد. به گفته دکتر جعفریان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و سرپرست بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی: «پیوند کبد جزو سخت‌ترین اعمال جراحی عالم پزشکی امروز است. پیوند کبد، از لحاظ آناتومیکی، یک جراحی پیچیده است» . از آخرین دستاورد های بزرگ دامپزشکان برای جامعه پزشکی میتوان به داروی بورکسورف اشاره کرد که توسط گروهی از دامپزشکان تولید و تجازی سازی شد. بورکسورف یک سورفکتانت ریوی حاوی عصاره استخراج شده از ریه گوساله می‌باشد که برای درمان سندروم زجر تنفسی در نوزادان نارس استفاده می‌شود. برکسورف دارویی استریل و عاری از مواد پیروژن است که بایستی تنها از راه تراشه (نای) تجویز گردد.

 

از همه اینها گذشته ، همه ی ما به این عمر آگاهیم که پیشگیری بهتر از درمان است. و دامپزشکان مهمترین قسمت گمشده ی پازل پیشگیری از بیماری های انسان میباشند. هم از نظر کنترل کیفیت مواد غذایی و هم از سوی همه گیری شناسی بیماری ها در جامعه و بیماری های زئونوز از سختی های دامپزشکی برایتان بگوییم.

 

چالش بزرگ برای دامپزشکی توجه کافی به تنوع گونه های جانوری است. دامپزشکی نیازهای بهداشتی حیوانات خانگی ، از جمله گربه ، سگ ، مرغ ، اسب ، گاو ، گوسفند ، خوک و بز را برطرف می کنند. حیات وحش؛ حیوانات باغ وحش؛ پرندگان خانگی ؛ و ماهی های زینتی . اندازه حیواناتی که تحت درمان قرار می گیرند از همسترهای تازه متولد شده تا فیل های بالغ را در بر میگیرد. همچنین ارزش اقتصادی و معنوی آنها نیز کاملا متفاوت است ، که ارزش نامشخص همراهی حیوانات خانگی تا ارزش پولی بالای اسب مسابقه برنده متفاوت است و در پروسه درمانی باید توسط مدنظر قرار گیرد. درمان این گونه از حیوانات اهلی و وحشی نیاز به دانش و مهارت خاصی دارد.

<p> من یک بلاک متن هستم، روی دکمه ویرایش کلیک کنید تا این متن را تغییر دهید.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است .

کسب و کار دامپزشکان بالینی

بسیاری از دامپزشکان بالینی فقط حیوانات همراه را درمان می کنند و معمولاً در کلینیک یا بیمارستان حیوانات مشغول فعالیت هستند. بخشی از آنها بصورت تخصصی فقط با حیوانات تامین کننده ی غذای انسان یا اسبها کار می کند ، بیشتر اوقات با رفتن به محل حضور حیوان با وسیله نقلیه مجهز به خدمات دامپزشکی در مزرعه این اتفاق صورت میگیرد .

 

جراحی دامپزشکی اسب

بسیاری از دامپزشکان نیز بصورت ترکیبی از حیوانات خانگی و حیوانات مزرعه مانند گاو یا اسب سروکار دارند. برخی از دامپزشکان حیوانات خانگی برای گونه های خاصی مانند ماهیان زینتی ، پرندگان زینتی و خزندگان خدمات ارائه می دهند.

 

دامپزشکی حیات وحش

برخی از دامپزشکان ممکن است فعالیت خود را به یک حوزه های پزشکی خاص مانند جراحی ، دندانپزشکی ، پوست یا چشم پزشکی محدود کنند. تعداد بیمارستانهای دامپزشکی افزایش یافته است و اغلب با یک فروشگاه برای تهیه لوازم خانگی ترکیب می شوند.

جراحی دامپزشکی اسب

 

و دیگر دامپزشکان

دامپزشکان دانشگاهی برنامه های علوم پایه و بالینی دانشکده های دامپزشکی را اداره می کنند. علاوه بر این ، آنها تحقیقات علوم پایه پزشکی و بالینی انجام می دهند که آخرین مورد ممکن است شامل استفاده از فناوری های جدید ابزار برای تشخیص و درمان بیماری های حیوانات باشد. شامل اکوکاردیوگرافی ، لیتوتریپسی لیزری ، آندوسکوپی ، اسکینتیگرافی هسته ای ، سونوگرافی ، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI).

<p> من یک بلاک متن هستم، روی دکمه ویرایش کلیک کنید تا این متن را تغییر دهید.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است .

ممیزهای بهداشتی، برای مقابله با بیماری های پاییزی دام و طیور

 

دامپزشکی با صنایع خصوصی در زمینه هایی مانند بازاریابی محصولات بهداشتی دام ، نظارت بر سلامت حیوانات در برنامه های بزرگ تجاری تولیدی دام و تحقیقات بیومدیک ارتباط دارد. متخصصان دامپزشکی در صنعت در زمینه های سم شناسی ، پزشکی حیوانات آزمایشگاهی ، آسیب شناسی ، زیست شناسی مولکولی و مهندسی ژنتیک فعالیت می کنند. شرکت های داروسازی در توسعه ، آزمایش ایمنی و ارزیابی بالینی داروها ، مواد شیمیایی و محصولات بیولوژیکی مانند آنتی بیوتیک ها و واکسن ها برای حیوانات از دامپزشکان استفاده می کنند.

دامپزشکی دولتی

سازمان های دولتی ملی و محلی که وظیفه بهداشت عمومی ، حفاظت از محیط زیست ، تحقیقات کشاورزی ، ایمنی غذا و دارو ، بازرسی غذاهای با منشا دام ، سلامت حیوانات وارداتی و حقوق حیوانات را بر عهده دارند ، از نعمت حضور دامپزشکان بهره میگیرند. به عنوان مثال ، دامپزشکان در بهداشت عمومی جامعه نقش بسزایی دارند. برای مثال کنترل کیفی و ارزیابی کارخانه های فرآوری غذا ، رستوران ها و منابع آب . آنها همچنین شیوع بیماری های حیوانات و انسان را ارزیابی و کنترل می کنند.

دامپزشکی و سلامت عمومی جامعه

بنا به گفته ی دکتر بهزار امیری ، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ، «تعداد بسیار زیادی از بیماری‌های عفونی در انسان، زئونوز است و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماری‌های عفونی که در حال حاضر قابلیت انتقال به انسان دارند منشا حیوانی دارند و بیش از ۷۵ درصد بیماری‌های نوپدید عفونی، بیماری‌های زئونوز است؛

به عنوان مثال کووید۱۹ نیز یک بیماری زئونوز است چون منشا برخواسته از حیوانات دارد. و در هر سال ۵ بیماری جدید عفونی که در جهان شناسایی می‌شوند  منشا حیوانی دارند و ۸۰ درصد عوامل بیماری زایی که می‌توانند پتانسیل استفاده در سلاح‌های بیوتروریستی را داشته باشند، منشا حیوانی دارند. از بعد دیگر بیماری های زئونوز در بحث تجارت و اقتصاد جهانی هم اهمیت دارند زیرا تولید محصولات دامی بسیار رابطه تنگاتنگی با سلامت دام دارد و در تجارت تولیدات دامی اثرگذار هستند.

 

دامپزشکی بیوتروریسم

افزایش تهدید بیوتروریسم به دامپزشکی نقش حیاتی در حفاظت از منابع غذایی حیوانات و جامعه انسانی و تشخیص زود هنگام استفاده از ارگانیسم های مشترک انسان و حیوان به عنوان سلاح داده است.

 

دامپزشکی در فضانوردی

دامپزشکان همچنین در فضا فعالیت می کنند. به عنوان مثال ، آنها مشاوران علمی در مورد استفاده از حیوانات در برنامه فضایی ایالات متحده بوده و اعضای خدمه شاتل فضایی ایالات متحده بوده اند.

 

دامپزشکی بیوتروریسم

دامپزشکان در ارتش، فعالیت هایی همچون محافظت از سربازان را از طریق برنامه های بازرسی غذا و نظارت و کنترل بیماری های واگیر و تحقیقات زیست پزشکی یا بیومدیکال و یا مراقبت از سگ های نظامی انجام می دهند.

پیام بگذارید