پرش لینک ها

پزشکی ورزشی چیست؟

پزشکی ورزشی، زمینه‌ای گسترده است که در آن پیشگیری و درمان بیماری‌ها و آسیب‌های جسمانی با بهره‌گیری از روش‌های مرتبط با ورزش انجام می‌شود. زمینه‌های مرتبط با پزشکی ورزشی شامل تشخیص ناهنجاری‌های عضلانی-اسکلتی و قامتی و درمان یا بهبود آن‌ها توسط ورزش‌درمانی، تزریق‌های داخل مفصل یا پلاکت درمانی مفاصل جهت درمان آسیب‌های مفصلی، طب سوزنی، تِیپینگ، درمان‌های دستی (مَنیپولِیشِن)، درمان و تشخیص آسیب‌های ورزشی در ورزشکاران، مشاوره جهت مصرف مکمل‌ها در این گروه،  ارائه نسخه ورزشی جهت تناسب‌اندام و استعدادیابی ورزشی می‌شود.

تشخیص و درمان ناهنجاری‌های عضلانی-اسکلتی و قامتی:

متخصصین پزشکی ورزشی، با بهره‌گیری از روش‌های معاینه دقیق سیستم عضلانی-اسکلتی، تاندون‌ها و معاینات قامتی اختلالات ایجاد شده در اثر بیماری یا به دلیل سبک غلط زندگی را شناسایی کرده و در تمام گروه‌های سنی کودکان، نوجوانان، بزرگسالان با بهره‌گیری از ورزش به درمان و بهبود آنان می‌پردازند.

پلاکت درمانی:

پلاکت درمانی روشی نوین است که در آن با استفاده از تحریک عامل‌های رشد پلاکت‌های خون خود فرد افزایش کلاژن‌سازی انجام می‌شود. کلاژن‌ها علاوه بر اثرات ترمیمی قوی باعث تسکین درد نیز می‌شوند و این اثر موجب درمان و بهبود آرتروزهای زانو، آرنج و برخی مفاصل دیگر می‌شود.

ورزش‌درمانی:

ورزش‌درمانی به طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های فیزیکی مورداستفاده برای بازسازی و افزایش قوا و استقامت، انعطاف‌پذیری، ثبات و تعادل بدن، گفته می‌شود. هدف از انجام ورزش‌درمانی، بازیابی عملکرد کامل بدنی بیمار آسیب‌دیده و تسکین دردهای ایشان است. برخی از مزایای ورزش‌درمانی عبارت‌اند از افزایش سایز و قدرت بافت‌های عضلانی و استحکام کششی، بهبود هماهنگی و زمان‌بندی گروه‌های عضلانی، کاهش تحلیل، تورم عضلات، تقویت و افزایش یکپارچگی بافت‌های همبند، افزایش گردش جریان خون برای تسریع روند بهبود بافت نرم و افزایش متابولیسم، افزایش تراکم استخوانی، کاهش خستگی و احساس ضعف، افزایش دامنه حرکتی ستون فقرات و اندام، افزایش و بهبود تعادل بدنی و بهبود عملکرد مفاصل.

طب سوزنی:

طب سوزنی یکی از اشکال طب چینی است که طی قرن‌ها برای درمان مشکلات مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. طب سوزنی بر این نظریه استوار شده که انرژی در داخل و بیرون بدن و درون راه‌هایی که به آن‌ها کانال‌های انرژی می‌گویند جریان دارد. طب سوزنی عبارت است از فرو کردن سوزن‌های بسیار نازک در پوست و نقاط استراتژیک و حیاتی بدن.

تِیپینگ:

در این روش از نوعی نوارهای الاستیک که انواع مشخصی دارند، بدون استفاده از هرگونه دارویی، جهت تحت کنترل درآوردن و محدود کردن حرکات اندام یا بافت‌های آسیب‌دیده بدن استفاده می‌شود. این روش به بهبود سریع‌تر و تسکین درد کمک شایان توجهی می‌کند.

درمان‌های دستی (مَنیپولِیشِن):

در این روش متخصص پزشکی ورزشی با استفاده از حرکات خاص دستی که روی موضع آسیب‌دیده بیمار انجام می‌دهد، باعث بهبود و تسکین درد در این نواحی می‌شود.

چه افرادی باید به پزشکی ورزشی مراجعه کنند؟

در حالت کلی سه دسته از افراد می‌توانند با مراجعه به پزشک ورزشی از مزایای آن بهره‌مند شوند.

افراد سالم:

این افراد با مراجعه به پزشک ورزشی می‌توانند برنامه ورزش علمی متناسب با ترکیب بدنی و شرایط جسمانی خود را دریافت کنند و با انجام آن‌ها در باشگاه یا در فضای باز، سبک زندگی سالم‌تر و تناسب‌اندام بیشتری داشته باشند.

ورزشکاران:

ورزشکاران برای افزایش بهره‌وری و کارایی خود، پیش‌گیری از آسیب‌های ورزشی و بهبود و درمان آسیب‌های ورزشی می‌توانند به پزشک ورزشی مراجعه کنند. همچنین، افرادی که ضمن ورزش آسیب‌دیده‌اند با مراجعه به پزشک ورزش می‌توانند به تسکین درد، بهبود سریع و حتی درمان کامل خود کمک کنند.

بیماران:

گروه بسیار وسیعی از بیماران عضلانی-اسکلتی از جمله مبتلایان به آرتروز مفاصل، بیماری‌های روماتیسمی، پوکی استخوان (در زنان یائسه)، اشکالات مکانیکی دیسک گردن، کمر، بیماری‌های قامتی و دیگر موارد می‌توانند از پزشکی ورزشی جهت تسکین درد، تسریع بهبودی و حتی درمان کامل بهره‌مند شوند.

پیام بگذارید