پرش لینک ها

انواع ویروس کرونا

چند نوع ویروس کرونا وجود دارد؟

ویروس کرونا پدیده­ ی تازه­ ای نیست. این ویروس خانواده­ ی بزرگی دارد که مدت­ ها از وجود آن می­ گذرد. بسیاری از انواع این ویروس از طریق عطسه یا سرفه افراد را بیمار می­ کنند. قبل از شیوع SARS-CoV-2، باورها بر این بود که ویروس کرونا در انسان تنها منجر به عفونت خفیف دستگاه تنفسی می­ شود.

ویروس جدید کرونا یکی از انواع شناخته ­شده ­ی ویروس است که انسان را بیمار می­ کند. احتمالا از مدت­ها قبل در بین حیوانات شایع بوده است. گاهی، ویروس حیوانی به انسان سرایت می­کند. دانشمندان معتقدند درمورد ویروس جدید کرونا همین اتفاق افتاده است. بنابراین، این ویروس در دنیا جدید نیست بلکه برای انسان­ها جدید است. زمانی که دانشمندان در سال ۲۰۱۹ متوجه بیمار شدن انسان­ها در اثر این ویروس شدند، آن را ویروس جدید کرونا نامیدند.

 

انواع ویروس انسانی کرونا

دانشمندان ویروس کرونا را به چهار دسته تقسیم کرده­ اند: آلفا، بتا، گاما و دلتا. هفت نوع از این ویروس­ها روی انسان­ها اثر می­گذارند:

  • ۲۲۹E آلفا
  • NL63 آلفا
  • OC43 بتا
  • HKU1 بتا
  • MERS-CoV، ویروس بتا که باعث بروز سندرم تنفسی خاورمیانه می­شود (MERS)
  • SARS-CoV، ویروس بتا که باعث بروز سندرم حاد تنفسی می­شود (SARS)
  • SARS-CoV-2، که باعث بروز کووید-۱۹ می­شود

 

متخصصین پیشنهادی برای درمان کرونا

 

چرا ویروس کرونا تغییر می­کند؟

ماده­ ی ژنتیکی ویروس کرونا در RNA اسید ریبونوکلئیک وجود دارد. RNA تاحدودی شبیه به DNA است اما این دو یکسان نیستند. وقتی ویروس به بدن حمله می­کند، به سلول­ها می­چسبد، وارد سلول می­شود و RNA خود را کپی می­کند که باعث تکثیر ویروس می­شود. اگر در این فرایند اشتباه رخ دهد، RNA تغییر می­کند. دانشمندان به این تغییرات جهش می­گویند.

این تغییرات به ­صورت تصادفی و اتفاقی رخ می­دهد و بخشی از روند طبیعی کپی و تکثیر ویروس است.

از آن­جایی­ که این تغییرات تصادفی است، ممکن است تفاوت کمی در سلامت فرد ایجاد کند. در سایر موارد، منجر به بروز بیماری می­شود. مثلا، دلیل این­که هر سال به تزریق واکسن آنفلونزا احتیاج دارید این است که ویروس آنفلونزا هر سال تغییر می­کند. احتمالا ویروس آنفلونزای امسال دقیقا همانی نیست که سال گذشته شیوع پیدا کرده بود.

اگر ویروس دچار تغییر تصادفی شود و سریع­تر انسان­ها را آلوده و شیوع پیدا کند، نوع ویروس شایع­تر خواهد شد.

مخلص کلام این­که تمام ویروس­ها، شامل ویروس کرونا، به ­مرور زمان تغییر می­کنند. دانشمندان و پزشکان به نسخه­ های ویروس که تفاوت اندکی با مدل قبل داشته باشند، نوع جدید می­ گویند.

 

نوع دوم ویروس کرونا

شاید شنیده باشید که بیش از یک نوع ویروس کرونای جدید وجود دارد. آیا این موضوع حقیقت دارد؟ به ­نظر می­رسد پاسخ مثبت باشد.

منشا نظریه­ ی انواع مختلف ویروس جدید کرونا از یک تحقیق چینی است. محققان روی تغییرات  RNA ویروس کرونا تحقیق کردند تا به ارتباط انواع ویروس کرونا پی ببرند. آن­ها ۱۰۳ نمونه از ویروس جدید کرونا را که از افراد بیمار جمع ­آوری شده بود مورد بررسی قرار دادند و روی ویروس کرونای حیوانات هم تحقیق کردند. نتایج حاکی از این بود که ویروس کرونا در انسان­ها یکسان نبود.

محققان متوجه دو نوع ویروس کرونا شدند که آن­ها را «L» و «S» نامیدند. این دو ویروس بسیار شبیه به هم هستند و تنها در دو مورد با هم فرق دارند. به ­نظر می­رسد نوع S اول ظاهر شده باشد. اما دانشمندان می­گویند نوع L اوایل شیوع بیشتر گسترش داشته است. ممکن است یک نوع بیشتر باعث بروز بیماری شود. دانشمندان برای تعریف دقیق تاثیر این دو نوع روی سلامت انسان و کووید-۱۹ به اطلاعات بیشتر نیاز دارند.

چشم ­انداز

احتمالا ویروس کرونا با شیوع در سراسر دنیا دستخوش تغییر می­شود. محققان گونه­ های جدید از این ویروس را کشف خواهند کرد. نمی­ توان تاثیر دقیق این تغییرات را روی اتفاقات آینده پیش­بینی کرد اما تغییر کار ویروس است.

پیام بگذارید